Saturday, August 13, 2005

Fankihu v.0805

وَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا عَرَّضْتُم بِهِ مِنْ خِطْبَةِ النِّسَاء أَوْ أَكْنَنتُمْ فِي أَنفُسِكُمْ عَلِمَ اللّهُ أَنَّكُمْ سَتَذْكُرُونَهُنَّ وَلَـكِن لاَّ تُوَاعِدُوهُنَّ سِرّاً إِلاَّ أَن تَقُولُواْ قَوْلاً مَّعْرُوفاً وَلاَ تَعْزِمُواْ عُقْدَةَ النِّكَاحِ حَتَّىَ يَبْلُغَ الْكِتَابُ أَجَلَهُ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ يَعْلَمُ مَا فِي أَنفُسِكُمْ فَاحْذَرُوهُ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ غَفُورٌ حَلِيمٌ

Dan tidak ada dosa bagi kamu meminang wanita-wanita itu dengan sindiran atau kamu menyembunyikan (keinginan mengawini mereka) dalam hatimu. Allah mengetahui bahwa kamu akan menyebut-nyebut mereka, dalam pada itu janganlah kamu mengadakan janji kawin dengan mereka secara rahasia, kecuali sekedar mengucapkan (kepada mereka) perkataan yang ma'ruf. Dan janganlah kamu ber'azam (bertetap hati) untuk beraqad nikah, sebelum habis 'iddahnya. Dan ketahuilah bahwasanya Allah mengetahui apa yang ada dalam hatimu; maka takutlah kepada-Nya, dan ketahuilah bahwa Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyantun.

Emm..tak berapa expert nak ulas ayat di atas. Masa ceramah Baitul Muslim pun takdak pengisian ayat-ayat mcm ni..patut kena ada juga..dok gitu? cuma, harapnya dengan mambaca ayat di atas, iman anda sebagai pembaca semakin bertambah hendaknya.

Ramai sahabat-sahabiah melangkah ke marhalah kedua dalam hidupnya bulan Ogos ini. Antara yg tercatit :

Taqiuddin (25 years old)
15 Ogos 2005
(ni member masa kat Maahad)

Nik Aminah (23 years old)
21 Ogos 2005
(ni sahabiah seperjuangan dalam AMAL)

Suriana bt Bohari (22 years old)
26 Ogos 2008
(ni sahabiah daripada UiTM Machang)

cPoL (25 years old)
25 Ogos 2008
(tarikh ni dipilih sbb Sibli ajak tarikh ni, tapi hari kerja..mm..tak sampai tu mintak maaf la cPoL ek)

Khairun Najmi (25 years old)
3 September 2005
(takkan tak kenal mantan SU Agong MPPUPM ni, ehe)

Saje buat kurungan utk umur. Fakta ini tidak dapat dijadikan rujukan sepenuhnya. Tapi secara langsung membuktikan juga orang pompuan ni kawin pada umur berapa tak pe, sebab yang menanggungnya lelaki yg dah tua daripada dia..opss..cPoL sebaya daa...hehe..

Satu kebetulan jugak lelaki-lelaki di atas kahwin pada umur 25 tahun. Kekadang ada orang kata kawin pada umur 25 sebab nak ikut Nabi Muhammad Rasulullah SAW. Emm..wallahua'lam la bab tu.
Ku titipkan kalamullah di bawah, semoga menjadi panduan untuk orang yg bakal berpasangan nanti.




هُوَ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِيَسْكُنَ إِلَيْهَا فَلَمَّا تَغَشَّاهَا حَمَلَتْ حَمْلاً
خَفِيفاً فَمَرَّتْ بِهِ فَلَمَّا أَثْقَلَت دَّعَوَا اللّهَ رَبَّهُمَا لَئِنْ آتَيْتَنَا صَالِحاً لَّنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرِينَ

Dialah Yang menciptakan kamu dari diri yang satu dan dari padanya Dia menciptakan isterinya, agar dia merasa senang kepadanya. Maka setelah dicampurinya, isterinya itu mengandung kandungan yang ringan, dan teruslah dia merasa ringan (beberapa waktu). Kemudian tatkala dia merasa berat, keduanya (suami-isteri) bermohon kepada Allah, Tuhannya seraya berkata: "Sesungguhnya jika Engkau memberi kami anak yang saleh, tentulah kami termasuk orang-orang yang bersyukur".

(Al-A'raf :189)

p/s: Kak ina, masih ingat afsheen? 3 minggu sebelum dia ngan family balik Pakistan, banyak kali jugak pergi rumah dia..teach computer punya pasal aa,,biru mata hitamku..yg bestnya..dia cakap..kalo nak kawin bagitau dia..nanti dia nak hantar baju pengantin daripada Pakistan..mcm tak caya jer...but she really mean it...jimat la ana kali ni...hehe..

|