Friday, February 04, 2005

Kala Subuh

Dari kitab Feqah.

Sama ada ketika solat Zohor atau solat Asar, Nabi Muhammad SAW melakukannya 2 rakaat, seorang sahabat yang digelar Zulyadain ( gelaran kerana mempunyai 2 tangan yang panjang ) telah datang menegur baginda.

"Ya Rasulullah, adakah kamu melakukan qasar solat tadi atau pun kamu terlupa?"

Rasulullah menjawab,
"Kedua-duanya pun tidak"

Lalu Rasulullah pergi semula ke hadapan untuk menambah 2 rakaat lagi.

???????

Nabi Muhammad SAW bersama angkatan perang Islam dalam perjalanan pulang ke rumah. Mereka berhenti di satu wadi untuk berehat dan tidur. Nabi Muhammad SAW memesan kepada Bilal agar jangan lupa untuk azan Subuh keesokan harinya.

Ditakdirkan diwaktu matahari sudah naik barulah Bilal terjaga dan tentera yang lain termasuk Rasulullah masih lagi tidur. Bilal berasa amat bersalah. Lalu dikejutkan Rasulullah.

Rasulullah pun membawa semua tentera Islam ke tempat yang lain daripada mereka tidur untuk qadha solat Subuh kerana di kawasan mereka tidur ramai syaitan yang melenakan mereka.

The point is, ini bukan nak tunjuk kelemahan Rasulullah, tapi untuk mengajar kepada orang-orang Islam secara praktikal.

Pemimpin…

Antara golongan yang mendapat naungan Arasy Allah di hari kiamat adalah pemimpin yang adil. Memberi gambaran bahawa tugas pemimpin bukanlah tugas yang mudah. Pemimpin yang adil dalam satu hari adalah lebih baik daripada ibadah 60 tahun. Bayangkannnnnnn………

|