Monday, September 13, 2004

Antara 2 Usia

Pada suatu pagi cikgu terjaga daripada tidur.Apabila mak cikgu terjaga daripada tidur.Maka cikgu buat air susu cicah roti.Namun eloklah kalau nak beribadat pagi-pagi begini.Lalu cikgu ambil pen dan tulis ` di hujung pena ini '.

Cikgu teringat 4 tahun yang lalu.Cikgu juga terjaga pada waktu pagi apabila anak cikgu yang sulong terjaga.Cuma bezanya pada waktu itu terjaga sampai dua atau tiga kali satu malam.Kalau dikira penat memang penat.Tapi penat tu akan hilang kalau kita fikirkan ganjaran di kemudian hari.

Bagaimana pula keadaan kita pada masa kecil.Ada siapa-siapa yang masih ingat?Tak akan ada yang dapat ingat pada masa itu.Yang boleh bagitau pada kita ialah ibu dan ayah kita.Merekalah yang lebih tahu,berapa kali kita terjaga pada waktu pagi. Satu keadaan yang akan berlaku dan kita hadapi ialah kita akan tua.Mungkin kita juga akan terjagawaktu pagi-pagi.


palestine



Dalam dua usia ini,masa kecil dan masa tua.Ada dua persamaan yang signifikan.Ia kelihatan seperti kitaran yang kembali pada keadaan asal. Justeru,cikgu ada anak dan seorang mak, maka cikgu rasa ada kelayakan untuk membicarakan antara dua usia. Seorang anak kecil bermula daripada tidak boleh berjalan kepada merangkak,kepada berjalan.S eorang tua pula bermula daripada boleh berjalan ,kepada merangkak dan tidak boleh berjalan.Seorang anak kecil makan minumnya kita yang suap,tapi setelah dewasa dia akan makan sendiri.Seorang tua dulunya dia makan sendiri tapi setelah tak upaya kita yang kena suap.

Seorang yang kecil akan pakai pampers.Orang tua pun kalau tak upaya akan pakai pampers juga.Cuma antara kedua-duanya yang mana mudah dipakaikan?Kalau kita ada jawapan untuk soalan itu maka jangan lupa soalan yang kedua.Yang mana pahala yang lebih banyak? Seorang anak kecil akan menangis,dan kita tak tahu kenapa dia menangis.Maka kita jangan hairan kalau perkara yang sama akan berlaku kepada orang tua.

Seorang anak kecil bermula daripada tidak boleh bercakap kepada boleh bercakap.Seorang tua pula bermula daripada boleh bercakap kepada tak boleh bercakap ataupun kita tak faham percakapannya. Itulah perbandingan antara dua usia.Kedua-dua usia itu satu telah kita lalui dan satu lagi belum dilalui.Kalau usia kita panjang kita akn melaluinya.

Benarlah kalam Allah yang bermaksud :

Dan barangsiapa yang Kami panjangkan umurnya nescaya Kami kembalikan mereka kepada kejadian(nya).Maka apakah mereka tidak memikirkan?
(QS.Yasin 36:68)


La Ilaha Illa Anta. Subhanaka Inni Kuntu Minazzholimin..

Original written by: Cikgu Nik

|